“Osa porukastamme oli intohimoisia videokuvaajia ja toiset taas kaupallisen alan opiskelijoita. Silloin Luomustudio teki bändeille ja artisteille Luomustudiosessioita, esitysten taltiointeja eri lokaatioissa yhdellä kameralla ja mikrofonilla, joita jaettiin Youtubeen. Videot saivat valtavan näkyvyyden ja siitä se lähti sitten eteenpäin.”

Luomustudiosessioiden kautta tekijöistä kasvoi vähitellen ammattimaisempia ja asiakaskuntaa lähdettiin laajentamaan musahommmista yrityksiin. Luomustudion alkuvuosina Mikan rooli oli huolehtia talousasioista, kuten laskutuksesta ja kirjanpidosta.









Valmistumisen ohella ja sen jälkeen Mika työskenteli projektipäällikkönä IT-alalla sekä liikkeenjohdon konsulttina yhteensä seitsemän vuoden ajan. Kauppakorkeaopintojen pohjalta alavalinta oli luonteva. Mika mietti pitkään siirtymistä täyspäiväisesti yrittäjyyden maailmaan, mutta pitkään tuntui siltä, että se ei ole “oikea” polku.

“Kun silloinen toimarimme Joonas siirtyi täyspäiväisesti musahommiin ja yrityksessämme kaivattiin kovasti uutta toimaria, tein vihdoin päätöksen ja lähteä kokeilemaan tätä täysillä. Tuntui alkuun oudolta, että voiko tämä oikeasti olla päivätyötä. En ole katunut päätöstäni.”

Mikan työnkuva sisältää myyntiä, tuotantojen vetämistä, toiminnan kehittämistä ja hallinnollista työtä. Oikeastaan kaikkea laidasta laitaan mitä pienessä yrityksessä tehdään.

Myös luovuuden voi oppia

Mika uskoo, että niin kuin monen muun asian, myös luovuuden voi oppia. Hänelle luovuus on opittujen ja koettujen asioiden yhdistelemistä uudella tavalla.

“Asioiden tekeminen ja näkeminen eri kanteilta auttaa yhdistelemään kokemuksia ja luomaan uusia ajatuksia ja ideoita eri tavalla. Parhaiten oppii tekemällä ja kokeilemalla rohkeasti ja uskomalla, että kyllähän niitä luovia tarinallisia ideoita voi enemmän näin ATK- kuin teatteriorientoituneelta ihmiseltäkin tulla. Samalla erilaiset työkalut ja toimintatavat voivat olla avuksi, jos ideoita ei synny itsestään.“

Yrittämisessä Mikaa kiehtoo sen tuoma vapaus. 

“Työelämässä kehittyminen on yleensä lineaarisempaa ja helpommin mitattavaa luonnollisten merkkipaalujen, kuten ylennysten tai roolien ja tehtävien muutosten kautta. Pienessä yrityksessä yrittäjänä asia ei ole kovin suoraviivainen eikä työnkuva välttämättä suoraan muutu yrityksen liikevaihdon kasvaessa. Kehityksen onkin tapahduttava yhdessä yrityksenä siihen suuntaan mihin yhdessä halutaan mennä. Samalla on hieno ajatus, että mikään ei rajoita sitä, mihin suuntaan haluamme lähteä liiketoimintaamme ja itseämme kehittämään.” 
Parasta työssä Mikalle on ilo ja onnistuminen näennäisen pienistäkin asioista. 

“Kaikki tekeminen tuntuu henkilökohtaisemmalta ja jokainen juttu on aina se tärkein sillä hetkellä. Sydän on tietysti enemmän mukana tekemisessä, kun on itse yrittäjänä.”

Pienestä ja ketterästä toimijasta kohti isompia produktioita

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Mika on päässyt seuraamaan videotuotantoalan kehitystä aitiopaikalta. 

“Alkuun olimme etulinjassa pienenä ja ketteränä toimijana, joka hyödynsi kehittyneitä työkaluja kevyisiin tuotantoihin. Nyt rinnalle on noussut paljon muitakin yrityksiä, jotka tarjoavat kevyempää videotuotantoa sekä tietysti alati kehittyvät ja edullisemmat, kuluttajatuotteet jotka mahdollistavat itse tekemisen. Nämä pakottavat tuomaan arvoa muualta. Meillä on osaamista ja varmuutta rohkaista myös asiakkaita miettimään asioita vähän isommin ja hullummin eri näkökulmista.”

Kilpailussa muita pieniä toimijoita vastaan Mika arvioi mutkattoman yhteistyön ja laadun lisäksi kustannustehokkuuden olevan edelleen tärkeää useissa tuotannoissa. Luomustudion rooli on matkalla muuttunut vahvemmin konseptien kehittämisen suuntaan ja isompien produktioiden toteuttamiseen, joissa pystyy loistamaan ja erottumaan paremmin. 

“Meidän yksi tärkeä tehtävä on auttaa asiakasyritystä ymmärtämään, missä kohtaa on järkevää panostaa ja missä kohtaa voi pihistää. Esimerkiksi voiceoverin tekeminen ammattinäyttelijän toimesta studio-olosuhteissa saa useimmiten aikaan aivan erilaisen kokonaisuuden ja mielikuvan kuin keskimääräinen itse tehty nauhoitus.” 

Mika arvioi, että tulevaisuuden suuntana yrityksen tavoitteisiin kuuluu kestävä kasvu. Tärkeintä on, että yrityksen arvot pysyvät tiiviisti mukana ja tekeminen yhtä hauskana kuin tähänkin asti.

“Haluamme että kaverillinen meininkimme ja palo tekemiseen ei katoa mihinkään. Jos sellainen uhkaa, niin muutetaan suuntaa. Meille menestyminen tarkoittaa myös sitä, että pääsemme mukaan yhä isompiin, haastavampiin ja kiinnostavampiin projekteihin.”



Muut kirjoitukset

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

Soluasumisen uudelleenbrändäys: Yhteisöllisen asumisen uusi aikakausiSoluasumisen uudelleenbrändäys: Yhteisöllisen asumisen uusi aikakausi

Soluasumisen uudelleenbrändäys: Yhteisöllisen asumisen uusi aikakausi

Lloimme soluasumisen eduista konseptin, josta videooin sekä still-kuvin jalostimme kiinnostavan ja houkuttelevan maailman. Kampanja sisälsi useita mainosvideoita ja still-kuvia, jotka toivat esiin soluasumisen parhaat puolet.