Olen huomannut, että yksi hienoimmista asioista Luomustudiolla työskentelyssä on huomata uusien kumppanuuksien muodostuminen ja vahvistuminen. Sehän tarkoittaa sitä, että kahden yrityksen tai organisaation avainhenkilöt oppivat tuntemaan toinen toistensa toiminnan muodot ja logiikan, jolla yhteistyö toimii parhaalla tavalla. Näin voidaan saavuttaa lopulta vankka luottamus toinen toistaan kohtaan. Yhteistyö on muotoutunut usean tahon kanssa vähitellen niin avoimeksi, että minulle saatetaan soittaa videotuotannon idearaakileen kanssa ja kysyä: “olisko tässä mitään järkee?”. Vastaavasti minuun luotetaan, että kerron aina rehellisen mielipiteeni.

Toisinaan vastaus saattaa olla: “Pitäiskö tästä tehdä jopa ihan vaan Facebook-postaus? Se saattaisi hyvinkin ajaa saman asian, kuin video”. Joskus taas videon idea on hyvä, mutta se vaatii vielä yhdessä jalostamista, jotta siihen käytettävissä olevilla resursseilla saavutetaan toivottu vaikutus. Kumppanuuteen nimittäin kuuluu, että me Luomustudiolla tahdomme ymmärtää, miksi video ollaan tekemässä ja kenelle se on suunnattu. Kun nämä kaksi asiaa ovat tiedossa, voimme yhdessä luoda ratkaisun, jolla saadaan aikaan juuri se asiakkaan tarvitsema video – ja ennen kaikkea sen synnyttämä vaikutus.

Vuoden yhteistyökumppani - Hoas - Videotuotantoyhtiö Helsinki.jpg

Tämä mentaliteetti on se, minkä uskomme ajan kanssa luovan kumppanuutta. Saimme tästä hiljattain ihan konkreettisen osoituksen ja kiitoksen, kun toistaiseksi parin vuoden mittainen yhteistyö Helsingin Opiskelija-asuntosäätiön (HOAS) kanssa johti palkitsemiseen yhtenä vuoden yhteistyökumppanina.

HOAS:n mahtavien tyyppien kanssa on vietetty paitsi tehokkaita, niin samalla erittäin hauskoja suunnittelupalavereita. Niiden seurauksena on syntynyt videoita heille sekä sisäiseen että ulkoiseen käyttöön. Yhtenä esimerkkinä palavereiden hedelmistä mainittakoon toissavuonna tuotettu ohjevideosarja, jolla sittemmin Putouksessakin nimeä niittänyt multitalentti Ernest Lawson selvittää arjen haasteita.

Ohjevideosarja Hoas Videotuotantoyhtiö Luomustudio Productions Helsinki.png

Kaikilla Luomustudion asiakkailla ei tietenkään ole tarvetta videoille niin tasaisesti, että varsinaista kumppanuutta pääsisi syntymään, ja se on täydellisen OK. Vaikka yhteistyö Luomustudion kanssa ei olisikaan syvälle juurtunutta ja jatkuvaa, on toimintatapamme silti sama: pyrimme olemaan se porukka, jolle on helppo soittaa aina, kun video olisi tarpeen. Oli se sitten pieni tai iso. Olipa tilausta useamman kerran viikossa tai kerran vuodessa. Tällä viikolla, kuukauden päästä tai ensi jouluna.

Loppukaneettina haluaisin kuitenkin nostaa hattuni vielä kaikille pitkäaikaisille kumppaneillemme. Kuten HOAS:n juhlassa yritinkin kiitospuheenvuoroa pitäessäni muotoilla: hyvä yhteistyö on kuin tanssipari, siihen tarvitaan kaksi sitoutunutta osapuolta.

Terkuin,
Sami

Muut kirjoitukset

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

Soluasumisen uudelleenbrändäys: Yhteisöllisen asumisen uusi aikakausiSoluasumisen uudelleenbrändäys: Yhteisöllisen asumisen uusi aikakausi

Soluasumisen uudelleenbrändäys: Yhteisöllisen asumisen uusi aikakausi

Lloimme soluasumisen eduista konseptin, josta videooin sekä still-kuvin jalostimme kiinnostavan ja houkuttelevan maailman. Kampanja sisälsi useita mainosvideoita ja still-kuvia, jotka toivat esiin soluasumisen parhaat puolet.